hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > بازارهای زمستانی  به کدام سو می‌روند؟

بازارهای زمستانی  به کدام سو می‌روند؟

رشد تورم و شرایط سخت اقتصادی درچند سال گذشته موجب شده است که عده‌ای از مردم با سرمایه‌گذاری دربازارهای مختلف شرایطی را درراستای افزایش ارزش دارایی‌های خود فراهم آورند

.
گاهی طلا و دلار در زمانی بورس و شاید هم مسکن و خودرو از گزینه‌هایی است که سرمایه‌گذاران تمایل برای ورود به آن‌ها دارند و حالا بازارهای کشور در شرایطی قرارگرفته‌اند که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده زیرا نوسان و رکود این بازارها به‌خصوص چند بازار موازی کشور، وضعیتی را ایجاد کرده که مشخص نیست تا پایان امسال شرایط کدام‌یک بهتر و کدام‌یک، همچنان در رکود باقی می‌ماند؟
گفتنی است که افت‌وخیز بازارهای موازی از اتفاقات خبرسازی است که در چند سال اخیر، با شدت بیشتری با آن روبرو بوده‌ایم. واقعیتی که هر از چند گاهی کارشناسان و یا مسئولان هشدارهایی را در رابطه با ورود به هرکدام از آن‌ها داده‌اند. اما اکنون ‌که در ماه‌های پایانی سال قرارگرفته‌ایم و موضوع آن است که کدام‌یک از چند بازار اصلی بورس، ارز، طلا، مسکن و خودرو می‌توانند روزهای پایانی زمستان امسال را متعلق به خود کنند و یا آنکه کدام‌یک گوی رقابت را از دیگری خواهد ربود؟
بدون تردید مهم‌ترین عاملی که تعیین‌کننده مسیر چند بازار اصلی کشور است اتفاقات بین‌المللی و وقایعی است که در بازارهای جهانی رخ می‌دهد. رخدادهایی چون بازگشت ارزهای بلوکه‌شده ایران، تنش‌های بین‌المللی، نوسان اونس جهانی، افزایش نرخ نفت هر یک به‌نوبه خود نقشی بسزایی را در تعیین شرایط بازارهای کشور ایفا می‎کنند. چه‌بسا هرکدام از این عوامل، بر نرخ ارز تأثیرگذار بوده و دلار هم‌ روند قیمتی بازارهای دیگر را تعیین می‌کند.
اما مردم چه انجام دهند؟ باوجود مشخص شدن دوره پر نوسان چند بازار اشاره‌ شده که همواره رقبایی برای همدیگر بشمار می‌آمده‌اند. همچنان این سؤال باقی می‌ماند که در شرایط کنونی افراد در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری ترجیحا وارد کدام حوزه شوند؟ از دیدگاه اقتصاددانان در وضعیت فعلی ورود به هر بازاری با ریسک همراه است و نیازمند آگاهی و اطلاعات کامل شخص سرمایه‌گذار است.
در این میان برخی براین باور هستند که باوجود اقتصاد لرزان ایران، هنوز هم بورس باوجود ریزش‌های متوالی، جذابیت زیادی دارد. در این سال‌ها مردم نسبت به بازار بورس علاقه زیادی نشان داده و اما آن گروهی موفق شده‌اند که با اطلاعات کامل در این عرصه واردشده‌اند و یا آنکه از مشاوره بهره گرفته‌اند. همچنین انتظار برای سوددهی این بازار را هم باید در نظر گرفت که معمولا سپرده‌گذارانش باید انتظار سود بلندمدت را داشته باشند.
عده‌ای دیگر با این باور که ملک خیانت نمی‌کند بازار مسکن را پیشنهاد می‌دهد وتاکید دارند در هیچ زمان، زمین و خانه، خریدار خود را پشیمان نکرده است. برخی هم طلا را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مناسب پیشنهاد می‌دهند زیرا این کالای پرارزش، همواره ارزشمندتر شده و معمولا عقبگردی نداشته است.
تعدادی از افراد نیز همواره خرید ارز به‌ویژه دلار را بر دیگر سرمایه‌گذاری‌ها ترجیح داده‌اند زیرا معتقدند دلار، هرچند ماه یک‌بار به روند صعودی خود بازگشته و در این زمان می‌تواند سرمایه‌گذاران خود را با منافعی مواجه کند. درمجموع باتوجه به اینکه فعلا شرایط بین‌المللی قطعیت چندانی ندارد و روشن هم نیست که ارتباطات به کجا می‌رسد. چشم‌انداز اقتصاد ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. آنچه واضح است با ایجاد عدم اطمینان و نبود امنیت به دلیل جنگ و نزاع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ریسک کشور، افزایشی و درنتیجه تأثیر مستقیمی را بر ارزش ریال وارد می‌آورد. موضوعی که خواه‌ناخواه باعث خروج دارایی‌هایی از بازارهایی مانند سرمایه و سرازیر شدن به سمت نقاطی امن‌تر چون بانک‌ها می‌شود. قطعا به هر میزان عدم ثبات و بلاتکلیفی بازارها و تصمیمات خلق‌الساعه بیشتر می‌شود به‌جای جذب پول در بازارهای مولد، سپرده‌های بانکی قدرت می‌گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد